maandag 14 september 2009

Dag 2: Denver – Nederland - Denver

’s Morgens met een stel Belgische hotelgasten de binnenstad van Denver ingedoken. Dat valt wel even tegen; De binnenstad van Denver is niet zo erg groot en bevat niet echt veel bezienswaardigheden. Of het moet het gemeentehuis zijn en het aangrenzende provinciehuis, want Denver is de hoofdstad van de staat Colorado. Het aangrenzende park is één grote dierentuin, waar een eekhoorntje een maatje vindt in mijn videocamera. Daklozen zijn er – net als in veel andere Amerikaanse steden – ook in Denver, als is het beter georganiseerd. De politie houdt, in tegenstelling tot andere Amerikaanse steden waar ik tot nu toe ben geweest, strakke regie over de daklozen, zodat die niet de toeristen onder de voet lopen. Verder gaat het er gemoedelijk aan toe, tussen de politie en de kansarmen. Dit is een heel ander straatbeeld, dan wat ik ken uit steden als New York, Seattle, Los Angeles, San Diego, San Francisco en Washington D.C.. Daar struikel je over de zwervers en er is totaal geen coördinatie.
’s Middags is het dan tijd voor de grote en langverwachte rit naar het plaatsje Nederland, op zo’n 65 km rijden van het stadshart van Denver. De Belgen laat ik achter me. Via het universiteitsstadje Boulder kom ik voor het eerst in aanraking met de Rocky Mountains, het bergenmassief dat in Argentinië begint en doorloopt tot in het noorden van Canada. Het is wel even een vreemde gewaarwording, als je Boulder binnen rijdt, en een bordje ziet met daarop “Nederland”, 24 mijl en linksaf. Qua bebording lijkt het Amerikaanse weggennetwerk veel op het Belgische; of er is veel aangegeven, of helemaal niets. Hier is het allemaal prima aangegeven (zo ook het stadsdeel “Leyden” in Denver, die ik over heb geslagen). Vanaf Boulder is het nog 18 mijl naar het plaatsje Nederland. Voor het omrekenen naar kilometers halveer ik de afstand 18 mijl; 9 en tel dat op bij die 18 en kom zo op de afstand van 27 kilometer. Omdat je geen constante snelheden kunt aanhouden, duurt het alles bij elkaar een uurtje voordat ik het gehucht binnen rijdt. “Nederland” is niet meer dan 6 straten, dat aan een meer ligt. Er is een supermarkt, een gemeentehuis, een Italiaans restaurant en een politiebureau. Verder valt me de “Snyder Street” op. Erg boeiend is dit ski-oord niet, maar het is leuk om er even te zijn geweest.
’s Avonds terug in Denver kom ik de Belgen weer tegen, die een hapje gaan eten in de binnenstad van Denver. Ik sla over; morgen een lange dag voor de boeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten